Mat i Norr

För ett tag sedan var jag på sjukhuset och kollade runt lite, helt enkelt för att väntsalen till busstrafiken ligger inne i sjukhuset. Då hittade jag en skylt som jag inte sett någonstans tidigare, det stod:

 

 

Först trodde jag att det kanske var en massa sådana här:

 

Men det var det inte, utan det var en sådan här istället:

 

Strunt samma, min fundering är varför det som för mig alltid varit känt som Kebabrulle nu är Rullkebab, vad är skillnaden? Igår var det Kulturnatta i Umeå, det vill säga att olika uppträdanden och aktiviteter i kulturens namn ägde rum i stadskärnan. Det var allmän marknadsstämning i stan och givetvis fanns det också en massa gatukök med mat. Snabbmatsexponeringen var total, liksom förvirringen över att se kebabrullar och rullkebaber säljas till höger och vänster. Det låter ju inte klokt i plural heller.

Jag hade en ypperlig möjlighet att gå fram till någon försäljare och fråga vad skillnaden består i. I stundens ingivelse var jag också när att göra det. Men så slog min fördomsfullhet till, och jag fick för mig att snabbmatsförsäljarna inte alls var intresserade av att diskutera de praktiska implikationerna av deras semantiska konstruktioner. Samt de förödande pragmatiska konsekvenserna för konsumenter när tydliga distinktioner mellan olika begrepp saknas. Innebörden i begreppet är fortfarande otydligt liksom innehållet i själva rullkebaben. Tolkningsutrymmet är enormt och ännu större är risken för missförstånd. Såvitt jag vet kan en rullkebab lika gärna vara en kebab med hjul!?

 

/Mz


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0