Gubbar

Jag måste berätta vad jag bevittnade igår efter mitt besök på IKSU, där jag tränar. Jag har för mig att Anton redan varit inne och diskuterat detta fenomen i tidigare blogginlägg, nämligen äldre mäns bisarra beteende i offentliga omklädnings- och duschrum. Det verkar som om de äntrar något sorts etiskt vakuum när de kommer in i gemensamma tvagarstugor, helt plötsligt upphör regler för normalt uppförande att existera.

 

Vad var det som hände då? Jo, efter avklarad träning och dusch så går jag igenom bastudörren för att finna mig en plats. Det är inte mycket folk i bastun, men beroende på att folk ligger ned så är det ändå trångt. Dock finns en ledig lucka längst upp i ett hörn som jag intar. Jag tänker att eftersom de andra ser att det börjar bli överfullt i bastun så kommer de nog att sätta sig upp, det verkar ju rimligt eftersom de inte har abonnerat på bastuplatser. Men vad jag misstog mig! Männen är fast beslutna om att ligga kvar, och där sitter jag i hörnet. Det kanske inte verkar så illa men faktum är att de ligger med huvudet ifrån mig. Det betyder att jag sitter inkilad mellan två särade mansben och deras kön som endast är ett par decimeters ifrån mig. Jag känner mig intensivt observerad och lämnar bastun.

 

Så alla äldre män, det är dags att kamma sig, och ni som redan har tappat håret, skärpning! Det finns ingen annanstans i samhället där det är okej att ha sina genitalier så nära en annan persons ansikte. Samma regler gäller för både urbana stadsmiljöer och våtutrymmen. Men det är klart, efter en hård arbetsvecka har man ju sin fulla rätt att blotta skrevet inför vilt främmande människor, så vem är jag att döma?

 

Jag vet inte exakt vid vilken ålder detta respektlösa beteende kidnappar deras hjärnor och slår ut andra vitala delar som tidigare tjänade till att identifieras sociala normer och anpassa sig till dem. Ett tips till alla män som inte riktigt har kolla på sin egen självmedvetenhet är att; när du börjar med att klä på dig tröjan först av alla plagg efter duschen, och är bekväm med detta, SE UPP!  De flesta vanliga män känner sig aldrig så naken som i ett gemensamt omklädningsrum iförd endast en T-shirt.

 

/Mz


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0