Uppsala - Den lärda staden?

Hej på er!
Efter mina senaste besök i staden Uppsala så må det där frågetecknet bakom rubriken vara befogat. Det grundar jag dock mest i en skylt som jag snappade upp när vi var på väg till konsert med The Ark i början på mars:
Ett konstverk i sig kan man väl ändå få påstå?!
Ett fenomen som min gode vän och bloggkollega(?) Matz uppmärksammade mig på igår var hur det kommer sig att stiliga pojkar som är relativt välklädda drar på sig ett par löparskor till en i övrigt godkänd outfit. Jag blev lite paff då det är något som jag inte kunde svara på. Jag har givetvis uppmärksammat att det är relativt vanligt förekommande men inte lyckats nysta ut något svar i dagsläget.
En teori som snabbt kastades fram var att någon slags bekvämlighetsaspekt ligger bakom det hela? Eller så kan det vara fotproblem? Jag själv har ju blivit rekommenderad att gå mer i löparskor för att inte "slita" på fötterna. Men likväl hasar jag fram i converse alltför ofta. Nåväl., jag kunde inte ge Matz något bra svar utan enbart två gissningar så om det är någon som kan svara på det här mottages förklaringar med glädje. Kommer ett svar som motiverar den hemska handlingen att ha löparskor som "gå-bort-skor" ska fan ett pris delas ut!
Skönhet framför bekvämlighet!
Tjing
Thomps

Kommentarer
Postat av: Lesa

Förbered dig på denna (enkla) förklaring:



Jag var nyss i USA där jag uppmärksammade samma fenomen. Alla hade Nike free-löparskor. Även wallstreet-tjejerna i Burberry-jackor etc. Jag tror på bekvämlighetsaspekten i kombination med att det är inne att ta hand om sina fötter. Likväl producerar Nike en helvetisk färgskala på skorna (=coolt). SÅ; fotriktiga skor kan bäras av alla för att 1) fötterna mår bra 2) det är inne att veta att man ska ta hand om fötterna och 3) det är coolt.



Givetvis är det svenska fenomenet något importerat från staterna vilket gör att jag sammanfattar det som att vi skyller på globaliseringen.



PUSS OCH HEJ FÖR MIG!

2011-04-28 @ 15:39:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0