Svartvita detaljer - en bukett liljekonvaljer

Jag brukar ibland halvt fantisera om ett yrkesliv i vilket jag har en balanserad fördelning mellan praktiskt, fysiskt arbete tillika en annan del bestående av teoretiska och mer tänkande uppgifter. Det akademiska livet kan ibland upplevas som en smula mentalt tärande och ibland längtar man faktiskt bara bort till mer "banala" sysslor som att rensa ogräs eller såga av en trädgren. Då är det skönt att fler med mig långt tidigare också tänkt samma tanke! Den schweizisk-franske filosofen (bland annat) Jean-Jacques Rousseau krediteras i "Vansinnets historia" enligt följande:



"Det blev Jean-Jacques Rousseau jag fick tacka för mitt tillfrisknande. I hans odödliga skrifter hade jag bland andra naturliga sanningar lärt att människan är gjord för att arbeta, inte för att meditera. Fram tills dess hade jag tränat min själ och vilat min kropp; jag bytte nu regim; jag övade min kropp och vilade själen.

Jag avstod från att läsa de flesta böcker; jag riktade mina ögon på naturens arbeten, vilka till alla mina sinnen talade ett språk som varken tiden eller nationerna kunde förändra.

Min historia och mina tidningar var fältens och ängarnas växter; det var inte mina tankar som mödosamt gick till dem, som i människornas system, utan deras tankar som kom till mig i tusen behagliga former."



Vidare beskrivs naturen vara läkande för individen: "Ty den har makten att befria människan från sin frihet. /.../ Trycket från de sundaste behov, den nödvändighet utan våldsamhet som kräver att man föder sig och skyddar sig mot väder och vind, dagarnas och årstidernas rytm, allt detta betvingar de vanvettigas oordning genom att påtvinga en regelmässig observans".

Är det fler än jag som längtar bort ibland?

Med visst mått av vishet - Eder Anton.


Kommentarer
Postat av: Carro

Mr Tejp himself frågade efter dig igår förresten :P

2010-10-19 @ 07:19:18
URL: http://vinkelvolten.blogspot.com
Postat av: Anton

Jasså??! Det var oväntat. :) Vad undrade han då? Om jag blivit bättre?

2010-10-19 @ 08:03:59
Postat av: Carro

Nja mer vad du gjorde och så nu. Om du var kvar i VSIF.. och sen berättade han och visade bilder på vad han trodde hade gått fel med din operation :P

2010-10-19 @ 23:19:58
URL: http://vinkelvolten.blogspot.com
Postat av: Anton

Okeej :) Vad fränt! Kan du inte skicka bilderna till mig och förklara?? ;P

2010-10-20 @ 08:02:41
Postat av: Millah

Hej... Allt bra?

Är du tävlingsintresserad?



Jag har igång massa tävlingar nu

& det kommer in nya titt som tätt.



Var gärna med och tävla =)

--> http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Är du int intresserad så ber jag så hemskt mycket om ursäkt..

Ta hand om dig =) Kramar // Millah

2010-10-21 @ 20:24:59
URL: http://millahoman.blogg.se/
Postat av: Carro

Haha bara att amputera tror jag, tyvärr grabben ;P Näe men han trodde väl att kirurgen inte träffat klockrent i benet så därför blev nya korsbandet lite slappare än vad man vill ha. Kort sagt :P

2010-10-30 @ 15:19:40
URL: http://vinkelvolten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0