Modern handlingskraft

Studentlivet är till mångt och mycket alldeles förträffligt men i det har jag lagt märke till en sak som bara stört mig mer och mer på sistone: Kravet att alltid vara politiskt korrekt.

Överallt på facebook har småpräktiga världsförbättrare ägnat avsevärd tid åt att göra ett tydligt (och socialt supportat) statement och via sin profilbild tagit ställning för än det ena än det andra. Det ska samlas billiga poäng där det måste bevisas:
"jag är ingen rasist, det är minsann bäst jag gastar motsatsen!".

Det gör mig bara så trött.

Visst, opinionen säger säkert att det är bra att folk bryr sig, men vilken skillnad gör det egentligen? På 60-talet demonstrerade människor mot krig i Vietnam, kedjade fast sig i fällningshotade almar och ockuperade kårhus.

Att visa handlingskraft på 2010-talet är att ladda ner en app som konverterar din profilbild på facebook till en profilbild som till omvärlden signalerar att så här tycker jag... wow, vilket engagemang och vilket statement.  

Min enda gud tillika profilbild för tillfället - Kenny Powers.

Kanske är det så att det här inlägget skrivs endast utifrån det dåliga samvete all denna skenhelighet orsakat? Kanske sällar sig ytterligare några vibrerande stämband till den befintliga kakofoni av röster som redan efter mig skriker: "bitter!"?

Men man behöver inte vara bitter för att man förstår saker.

Själv ser jag det som mitt sätt att fortsätta svälja allt på tvären - att vägra köpa allt som bara kommer i min väg. Det är väl att vara opinionsbildare om något...?

/Eder A.


Kommentarer
Postat av: Carro

Shit, det här måste jag starta en facebookgrupp om! "Vi som gör mer mot orättvisor än att ändra profilbild"

2010-11-07 @ 20:38:06
URL: http://vinkelvolten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0