Är det bara jag


Har under den senaste veckan ställt frågan till både Thomas och Anton som bemött min fråga, eller snarare svaret på min fråga med förvånande och undrande blickar. Alltså, Hur testar man om det är någon ström kvar i ett 9V batteri?

Blev överraskad då jag trodde detta fenomen var allmänt känt och vedertagen praxis när det gäller batteribyten.   

För mig är det helt naturligt att lägga tungspetsen mot de båda polerna och direkt få feedback från batteriet genom en kraftig eller mild kittling i tungan och en lätt metallisk smak, ett fullt rationellt beteende!

Jag brukar egentligen köra en battericheck på alla niovoltare jag kommer över, nya batterier inkluderade, bara för att vara på den säkra sidan som enskild konsument. Det är bara att hoppas att batteriproducenten inte har samma rutin för kvalitetssäkring av slutprodukten, men tror de har ett annat system.

Jag frågade mig var denna kunskap kommer ifrån, men kom fram till att det måste vara en komponent i min breda bildning, för jag vet inte vart vetskapen kommer ifrån. Ty bildning är: "Det som finns kvar när vi glömt vad vi lärt oss" 

En vild men rimlig spekulation leder mig dock till namnet Bengt Alsterlind och den fantastiska programserien "Hajk"

Natt!

/Zäta













Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0