Språkknas

Hejje!

Rubriken valdes endast då den ledde till en enorm förtjusning när jag insåg att jag fick möjligheten att använda dubbel-k i svenskan. Det gjorde även rubriken till att eventuellt syfta på sig själv också. Det vill säga att allt blev helcrazy.

Nåväl, rubriken handlade inte om sig själv utan om vad som hände mig för några minuter sedan. Jag kom hem till Västerås och skulle gå in i porten. Ungefär 15 meter från porten så ser jag en mörkhyad man kliva ut och testa sin nyckelbricka. Det pep men dörren gick inte upp vilket inte är så konstigt då den är trög (något är fel). Han provar tre gånger och tredje gången så har jag kommit fram och han får då upp dörren. Han vänder sig glatt om och säger något till mig och följande konversation utspelade sig:

Man: "Där gick det"
Jag: "Ja den är lite trög"
Man: "Eh, ok, så är det"
Jag: "Mm"

Slut på konversation då han tog hissen och jag trappan. Han såg väldigt frågande ut och nu i efterhand inser jag att konversationen nog inte alls utspelade sig så utan mer åt det här hållet:

Man: "Hey, how are you?"
Jag: "Ja den är lite trög"
Man: Eh, no, how are you?"
Jag: "Mm"

Så efter det här kan jag väl förstå att det inte är så bra grannstämning i huset. Märkligt att jag inte förrän i efterhand trodde att han pratade engelska. Mina klädfördomar var fel. Jag är som många vet snabb att döma folk efter kläderna och den här mannen såg oerhört svensk ut i sin outfit. Men jag hade nog fel. Även om jag fortfarande inte är helt på det klara om han prata svenska eller engelska. Men han bor ju här nu så får kanske revansch. Då ska jag lyssna bättre.

//Thomps

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0