Måste se över mina relationer

Igår blev det en snabbvisit till uppväxtbyn Nora för att äta en mycket välsmakande pre-easter-buffé med föräldrarna. När vi sitter samlade runt middagsbordet så behöver jag bara skicka ett mess för att stämma av vad som händer under kvällen i Örebro. Att komma hem och ägna tiden åt telefonen uppskattades måttligt och budskapet med levererades med uppgiven ton från min mamma.

Mor - Måste du hålla på med det där nu!

Jag - Ska bara meddela en sak.

Min far som tar rollen som neutral säger med en underförstådd önskan:

Far - Jag hoppas åtminstone det är en tjej!

Jag - Nej, det är en upptagen bög!


Reflekterar kort över detta faktum och återgår till andra samtalsämnen och en trevlig middag. Efter middagen beger jag mig till min mormor som alltid kan vänta sig ett besök när jag är i Nora. Efter sedvanlig välkomstceremoni hasplar min mormor ur sig att jag blivit väldigt lik "han lottokillen". Jag föreslår programledaren Rickard Sjöberg och inväntar respons. Mycket riktigt var det denna lottokille hon hade i tanken. Jag reagerar en smula förvånad över detta och min mormor tilläger att det var i ett visst ljus och en speciell vinkel. 

Bör sägas att min mormor är uråldrig och ser hemskt illa, annars mycket skärpt i sinnet. Jag får bara ytterligare en person att addera till min nu ganska långa lista av personer jag hör att jag är lik, bör presenteras här snart!

Sedan bär det av till Örebro för att nyfiket träffa en vän som nyligen köpt hus. Huset är en radonkåk där förra ägaren avled i huset. Folkhälsovetaren i mig fastställer dödsorsaken till mastodontisk exponering av becquerel för att sedan gratulera till husköpet.  

Eftersom jag känner min vän mycket väl och vet att han är lite för mycket optimist för sitt eget bästa så frågar jag lite försiktigt om han ska ta hjälp av någon med den totalrenovering och ventilering som måste göras. 

Jag får då till svar att allt är lugnt och att det kommer en hantverkare som ska hjälpa till. 

Jag - Jasså, vem kommer?

Vän - Günter, han kommer från Lettland och har en egen firma, han tar 120 spännn "vitt"

Jag - Hahahahaha!  Vad bra!
  
 
Önskar min kompis lycka till med renoveringen och drar vidare till sista besöket stället för kvällen för att träffa några andra vänner. Där bjuds det på kex, ost och Texas hold'em, ett spel som inte passar en min nonchalanta spelstil.


//Matz


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0