Frågvishet varar längst

I förra inlägget satte T fingret på en vardagsföreteelse som jag nog tycker ICA gett lite väl stora proportioner. Måste Svensson verkligen veta att majs är supernyttigt? Om det nu ens är det? Mina egna erfarenheter säger dessutom att majs kan vara ganska svårsmält.

Jag fortsätter i alla fall på i liknande spår och med iakttagelser jag gjort den senaste tiden.
Det handlar om uppmaningar. Påbud. Ofta med negationer inblandat men utan förklaring.

På Friskis och Svettis i Västerås är det förbjudet att röra elementet.


På samma ställe är det också förbjudet att hänga på handfatet.

Varje gång jag ser budskap som uppmanar till att INTE göra vissa handlingar uppfylls jag av en osunt stark känsla av att just bryta mot dessa förmaningar. Jag börjar tänka på vad som händer om jag sträcker fram ett finger och faktiskt nuddar elementet? Och vad händer om jag skulle hänga lite på handfatet? Hur mycket häng tål det egentligen? Allt det här vill man ju ha reda på! Som Mz brukar säga: "Jag vill ju inte dö nyfiken!".

Hela det här tror jag grundar sig i att man redan som barn ville ha förklaringar på VARFÖR man inte fick vara eller göra på ena eller andra sättet. På senare år har samma vilja till bakgrundsinformation fått ett uppsving genom universitetsstudier och källkritik. Därför är det med fasa jag upptäckt Actimels senaste reklamfilm där en frågvis liten tjej ställer relevanta frågor om varför i h*e hon ska dricka den där smörjan? Morfar (som uppenbarligen aldrig varit barn, ej heller läst på universitetet) försöker på ett sliskigt sätt sälja in denna artificiella sörja av "bakterier och blaj" och ger till en början "svar" på hennes frågor. Men så gör hon misstaget att ställa en fråga för mycket. Han får nog. Han kan inte längre svara. Därför får hennes nyfikna och källkritiska fråga det sketna svaret: "Drick nu! Det är gott!".



Den förklaringen hade jag köpt om det nu inte varit för hans tidigare svammel om bakterier, magens försvar och ditten och datten. En läsk kan man dricka för att det är gott. Actimel säljer inte läsk. De vill sälja något funktionellt. Då duger det inte med påståenden som "det här är bra!", "det är bara så" och "drick nu, det är gott!".


Flickan borde ha satt ner foten och gjort som denna lilla tjej istället.

Stay källkritiska! /Eder Antoine.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0