Tentagenomgång

Efter avslutad kurs i projekt "Plugga för bostad" tyckte jag häromdagen att det var dags att sammanfatta lite anteckningar. Istället för att läsa igenom och lära sig den naturliga vägen (skriva på raderna och bonka in skiten i skallen) brukar jag använda marginalen som utrymme till de mest matnyttiga noteringarna. 

Det här är vad jag fann.

"Djävulen finns i detaljer" - förmodligen myntat av citatsprutan till lärare jag hade under hösten -10. Exakt vad hon menade kommer jag dessvärre inte ihåg.

"Friendship is just a state of mind" - Upphovsman oklart, även om jag vill minnas att jag först hörde och såg det på någon tv-serie. Det tåls att tänkas på hur mycket runt omkring människan som egentligen bara är olika "state-of-minds"... Inställning är allt, som en vis man sa.

"Är man illa ute, se till att det åtminstone är synd om en!" - Även här ligger min lärare från hösten -10 som upphovskvinna. Jag tror vi diskuterade stora ledares taktik för att vinna sympatier i svåra tider. Eller nåt.

Ironiskt nog är det här den enda anteckning jag på riktigt vet bakgrunden till. På en lektion, borta i tankar och nynnandes på "Could you be loved", kom jag att tänka på att Bob Marley faktiskt dog av en blodförgiftning till följd av en fotbollsskada. Och då måste det givetvis antecknas.

Med den i näsan magiskt vidriga lukten av kokta kikärtor /Eder Antoine

Kommentarer
Postat av: Mz

"Djävulen finns i detaljer"



Min gissning är att det är "Occams rakkniv" hon åsyftar. Alltså 1300-talsfilosofen William av Occam som hävdade att goda förklaringar eller teorier rakar bort onödiga detaljer som egentligen inte tillför något.

2012-02-09 @ 12:50:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0