Plötsligt händer det!

Tre inlägg inom 14 timmar. När hände det senast?!

Men jag känner att det här är för bra för att inte berätta om.

På väg hem från Valborgsfirande i parken, glad i hågen efter att ha sett och skakat hand med den store Ivo Pekalski, ska jag precis till att ta de sista kraftfulla tramptagen över det slutliga övergångsstället som skiljde mig från Delphiområdet. Då händer det. Det som inte hänt sedan september förra året. Kedjan hoppar.
Lite lätt besviken leder jag cykeln sista hundra meterna och funderar på huruvida jag ska vara en alert kille och försöka kränga på kedjan omgående. Jag ogillar nämligen att ha saker jag använder ofta ståendes funktionsodugliga. I det här fallet låter jag dock lättjan än en gång föra sin överlägsna talan och jag bestämmer mig istället för att ta hand om "den motvillige Monarken" vid ett senare tillfälle.

Storhelgen passerar och plötsligt är det söndagkväll och jag går, efter en slapp söndag, hem från Eklunds som bor ett stenkast bort. Självklart går jag min vana trogen genom cykelskjulet (det är närmaste vägen) men döm om min förvåning när jag inte ser min blåe riddare på min plats! Faan, är det någon som jävlas med mig?, spekulerar jag och får en obehagligt stigande puls i halsgropen. Den har blivit stulen, inser jag och börjar förbereda mig på ett liv utan tvåhjulig kompis. Jag bestämmer mig ändå för att kika runt lite och döm återigen om min förvåning när jag ser honom ståendes i andra änden av cykelskjulet! Återfunnen! Jag skyndar mig fram och säger några tröstande ord och att allt ska bli bra igen. Han lyssnar. Men berättar också att han blivit våldtagen.

Med en hoppande kedja var det visst inte lika roligt att vara cykeltjuv längre. Synden straffar sig själv, slyngel!


Med uppbänt lås stod han och huttrade, stackarn.

Numera är han återförd till sin ordinarie plats och har belönats med att kraftigt ICA Maxi-lås. Det är inte som förr, säger han. Men det funkar. Ibland har man osannolik tur i oturen. Den här helgen var det absurt.


"Samma hand som smeker, samma hand som slår. Imorrn fyller ingen år" / Eder.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0